معیار ها و اصول انتخاب محتوای برنامه درسی

برای بعضی از دوستان این سوال مطرح است که محتوای یک برنامه درسی بر اساس چه معیار و اصولی بایدانتخاب شود . در اینجا به اختصار معیارهایی که در انتخاب محتوا باید دخیل باشند ، اشاره میگردد . قابل ذکر است مطالبی که در اینجا ذکر شده از کتاب "مبانی برنامه ریزی آموزشی متوسطه تالیف دکتر نعمت الله موسی پور" یکی از کتب دانشگاهی دوره ارشد می باشد . امید است مورد توجه  دوستان و همکاران ارجمند قرار گیرد.
معیار ها و اصول انتخاب محتوای برنامه درسی
 
* تناسب با هدفهای تعیین شده :
اولین معیار تعیین محتوا ، بنا شدن محتوا بر شالوده ی هدف هاست . محتوای انتخاب شده باید قادر باشد هدفهای تعیین شده را تحقق بخشد . مثلا اگر هدف "پرورش مهارت در حل مساله" باشد تجارب و فعالیتهای یادگیری باید فرصت لازم برای حل مساله را در اختیار دانش آموز بگذارد .

ادامه نوشته

نکته


معلم موثر بودن در کلاس درس (2)

دوستان عزیز در بخش قبلی به 5 مورد ازمواردی که میتونست در ایجاد ارتباط موثر بین  معلم و شاگرد اثر گذار باشه اشاره شد و حال  همانطور که گفته شد به بقیه موارد می پردازیم .

6 – مشکل گشا باشید .

هنگامی که بین دانش آموزان کلاستان و همکارانتان مشکلی به وجود می آید ، سعی در حل مشکل و آرام کردن دو طرف نمایید . اغلب اوقات شما میتوانید همکارانتان را از بعضی از مشکلات مطلع نمایید که واقعا هیچ کس دیگر نمیتواند آنها را از این قضایا مطلع نماید .

7- در وقت اصلی کلاس درس، تکالیف کوچکی مطرح نمایید که با استفاده از آنها دانش آموزان قادر شوند به اشکال متفاوت با هم کار نمایند .

8- هر جا که مناسب دیدید دانش آموزان را به افتخار آفرینی در تزیین و شکل دهی کلاس تشویق کنید . پوسترها و گیاهانی را که میتواند شکل کلاس را به صورت ویژه ای در آورد ، فراهم کنید (یا دانش آموزان را تشویق به تدارک آنها نمایید ).

9 – جزئیات کوچک را در نظر داشته باشید . 

برخی از دانش آموزان علاقه مند می باشند که شما تاریخ تولد آنهارا به خاطر داشته باشید و یا در مورد شرکت آنها در نمایشگاهها و عملکردشان در مدرسه و نیز رویدادهای ورزشی و دستاوردهایشان در آن زمینه اظهار نظر کنید .

10 – تفاوت های فردی دانش آموزان را مد نظر داشته باشید .

شما میتوانید با دانش آموزان برخوردی برابر نمایید بدون اینکه این نوع رفتار همانند باشد .باید مطمئن که هم با دانش آموزان پسر و هم با دانش آموزان دختر از نظر میزان توجه و مقدار وقت به طور برابر رفتار نموده اید .با این حال نباید دانش آموزان ساکت را صرفا به این علت که مشکل ساز نیستند ، نادیده بگیرید .


زمزمه ی بلند احساس ...

برگ های سرد این فاصله را ورق می زنم

و بلند بلند احساس تو را زمزمه می کنم

می خواهم سرودی بسازم

که شعرش را تو گفته باشی

تا همیشه دلتنگت بمانم

(...!)

معلم موثر بودن در کلاس درس (1)

دوستان و همکاران عزیز مطلبی که در این پست قرار دادم برگرفته از کتاب فنون تدریس موثر  ترجمه ی دکتر کوروش فتحی واجارگاه هست  که احتمالا بعضی از دوستان با اون آشنایی دارن وشاید مطالعه کرده باشند . کتاب بسیار خوب و مفیدیه . در کل 10 نکته برای موثر بودن یک معلم در این کتاب ذکر شده که در اینجا به 5 مورد اون  اشاره میشه . دنباله  موارد در پست بعدی آورده خواهد شد . امید وارم براتون جالب باشه . مایلم نظر و پیشنهادات دوستان رو در مورد موارد ذکر شده بدونم . 

یکی از تحسین برانگیز ترین جنبه های تدریس یک معلم همین خصوصیت موثر بودن آن در کلاس درس میباشد . شما باید بدانید که کلاس درستان از افراد تشکیل شده است و آنها باید بیشتر بر مبنای یک رابطه انسانی با شما در ارتباط باشند نه فقط بر اساس موضوع درس . در مدارس از نظر مقدار اهمیتی که به نقش معنوی معلمان می دهند متفاوت هستند ،اما در هرحال از شما معلمین انتظار میرود که گروه دانش آموزی خود را به خوبی بشناسید وپیشرفت تک تک دانش آموزان را در هر سطح زیر داشته باشید .

1 – آگاه باشید که کلاس درستان از افراد تشکیل شده است .

هر چه سریعتر اسامی دانش آموزان را فرا بگیرید و سعی کنید هر روز راجع به بعضی از جنبه های زندگی در مدرسه و خانواده با آنها صحبت کنید . همیشه نباید با تعداد مشخصی از افراد کلاس که در دسترستان هستند صحبت نمایید ، بلکه باید کل دانش آموزان را در نظر داشته باشید .

2- مجموعه ای از امور مربوط به دانش آموزان را در کلاس درس آماده کنید .

اینکار می تواند توسط خود دانش آموزان  انجام گیرد . برای مثال جزئیات کاملی از سرگرمی های مورد علاقه آنها و همچنین غذاها ، موسیقی و انواع ورزشها یی که آنهادوست دارن تهیه کنید . در ضمن تلاش کنید که علامت مشخصه ور دانش آموز را کشف کنید .

3 – هم معلم و هم دوست دانش آموزان باشید .

به دانش آموزان کلاس درس تفهیم نمایید که حضور شما در کلاس صرفا به خاطر کمک و راهنمایی آنان است . این باعث میشود که در صورت نیاز برای حل مشکلاتشان به شما مراجعه نمایند . در صورتی که دانش آموزان تمایل داشته باشند ، شما را درجریان مسائل مهمی که زندگیشان را تحت الشعاع قرار می دهد بگذارند . باید سراپا به آنها گوش دهید

4 – رفتارهای اجتماعی مناسب را مورد تمجید قرار دهید .

اگر چه چنین رفتارهایی تمام معلمان و دانش آموزان را تحت تاثیر قرار میدهد اما این وظیفه معلم است که بر نگرشهای عمومی و شیوه عملکرد افراد کنترل داشته باشد . روحیه گروهی را در کلاس بر انگیزید و این احساس که "که ما بهترین کلاس هستیم " را به دانش آموزان کلاس تلقین کنید .

5- در دسترس دانش آموزان باشید .

وقت کافی برای صحبت با کلاس درنظر بگیرید و تمام وقت خود را برای انجام امور اداری و تهیه مطالب درس بعدی اختصاص ندهید .

ادامه دارد ...